Web Analytics

Anamaria Wagner - psihoterapeut integrativ.

Ai nevoie de ajutor?

Te putem ajuta!

Stilul de atașament anxios și beneficiile psihoterapiei

Atașamentul anxios este un atașament extrem de nesigur și de nesănătos. Este cel care ne dovedește de fiecare dată, că atunci când ne dorim să inițiem o relație sau să menținem o relație, nu ne simțim deloc în siguranță, deoarece ne temem de abandon, de respingere sau chiar de pierderea persoanelor dragi.

Atașamentul anxios apare atunci când figura de atașament sau mama nu a fost atentă la nevoile copilului ei și apoi, în mod imprevizibil, aceasta alternează prin comportamente intruzive, indisponibilitate emoțională sau insensibilitate la emoțiile copilului ei.

IMPORTANT! Vezi cum poti trata problemele de atasament

Acesta din urmă se simte atunci în nesiguranță: nu știe cum va fi tratat, cum se va comporta mama cu el, ceea ce îl scufundă în confuzie amestecată cu anxietate. Din disperarea de a nu pierde atenția mamei , copilul încearcă prin orice mijloace să-i capteze atenția. Astfel se va crea atașamentul anxios/ambivalent iar copilul nu mai are încredere să exploreze lumea înconjurătoare.

Teama de abandon îl va face suspicios cu privire la figura de atașament .Mai târziu acest aspect va determina o neîncredere în propriile capacități.

Posibile manifestări ale atașamentului anxios/ambivalent

Tiparul de atașament se manifestă printr-o serie de caracteristici. Sunt mai mult sau mai puțin marcate în funcție de individ și se desfășoară pe un continuum, de la simple tendințe, la trăsături de personalitate mai acccentuate.

Cum este persoana care are un stil anxios de atașament?

  • este excesiv de preocupată de relațiile pe care le are.
  • această preocupare poate fi obsesivă și se poate manifesta sub formă de ruminații ( persoana se frământă continuu asupra unor idei obsedante)
  • se teme că afecțiunea pe care o are pentru partenerul său ( copii sau persoane semnificative) nu va fi una reciprocă.
  • simte o nevoie excesivă de aprobare.
  • se simte extrem de prost când este criticată.
  • poate ignora semnele atunci când apar probleme în relațiile sale
  • se teme să nu îi sperie pe ceilalți.
  • suferă de o frică excesivă de a fi abandonată/respinsă/criticată.
  • are resentimente atunci când partenerul se implică în afara relației ( aici e vorba despre posibile relații profesionale sau amicale)
  • este geloasă.
  • are o grijă excesivă față de persoana de lângă ea
  • este egocentrică, trebuie să fie în centrul atenției.
  • are dorința de fuziune, caută în mod permanent apropierea maximă până când cealaltă persoană se simte copleșită.

Persoanele care au un stil de atașament anxios (sau care sunt mai preocupate) au o nevoie exacerbată de îngrijire și atenție din partea partenerilor lor. Acestea experimentează o anxietate disproporționată în legătură cu relația lor de care sunt adesea dependenți și au mare nevoie de a fi liniștiți. Grija lor principală este respingerea sau abandonul. Dintr-o dată, când percep o distanță față de partener (chiar și fără cel mai mic început al ideii de separare) sunt copleșiți de un val de emoții negative pe care nu reușesc întotdeauna să le controleze. Urmează apoi un comportament inadecvat, cum ar fi tendința la agresivitate (reproșuri, gelozie, sarcasm) sau sufocare (posesivitate, hărțuire, solicitări repetate, apeluri oriunde și în orice moment).

Acest tip de comportament va genera tocmai obiectul fricii. În cazul de față, persoana cu stilul de atașament anxios (a cărei frică principală este respingerea și abandonul) își va speria partenerul care se va simți presat și sufocat de atâtea solicitări.

Atașamentul anxios și psihoterapia.

Psihoterapia este benefică atunci când se dorește ca persoana care are un stil de atașament anxios să ajungă la o siguranță interioară. Avem nevoie astfel mereu de o persoană care să fie lângă noi, ca nimeni să nu ne judece, să fie lângă noi cineva în cele mai grele momente din viață și care să ne ajute să ne echilibrăm.

Psihoterapia este cea care poate ajuta la o facilitare a unei relații frumoase și prietenoase cu propria persoană.

De asemenea poți încerca :

  • Să fii conștient de suferința ta și să investești timp pentru a o înțelege mai bine. Când ești conștient de comportamentul tău și de efectele acestuia asupra partenerului și relației tale, poți lucra asupra lui pentru a-l menține în limite normale.
  • Urmărește-ți comportamentul pentru a înțelege de ce te comporți așa.
  • Alege parteneri cu un stil de atașament sigur. Ei ar putea tolera în mare măsură spaimele și absurditățile tale. Acești parteneri calmează și reconfortează într-o relație , împărtășind partenerului securizare emoțională.
  • Dacă partenerul tău are și el un stil de atașament nesigur, poți alege să mergi la terapia de cuplu pentru a te ajuta să înțelegi problema și să ții lucrurile sub control.
  • Poți practica și exerciții de mindfulness precum meditația pentru a controla emoțiile și gândurile și pentru a obține o stare de calm interior.

Articole recente:

Ce este depresia si cum se poate trata in 2022?

Ce este depresia?

Depresia este o boală care poate lua multe forme și poate afecta pe fiecare dintre noi. Pentru a înțelege depresia, trebuie să o cunoști și să

Citeste »