Web Analytics

Cresterea stimei de sine

Ai nevoie de ajutor?

Te putem ajuta!

Stima de sine este ca si un muschi care trebuie lucrat pentru a se ameliora sau intari. Este si un lucru care ne ajuta sa fim mai veseli in viata de zi cu zi. Atunci cand vorbim despre stima de sine, o singura parere este importanta – a ta. Si chiar si aceasta trebuie sa fie evaluata cu atentie, deoarece avem tendinta de a fi cei mai severi critici ai nostri.

Stima de sine depinde foarte mult si de iubirea pe care am primit-o in copilarie. Numeroase carente in ceea o priveste, apar din frageda pruncie. Si este un lucru normal. 

Imaginea despre sine se construieste inca din copilarie sau din adolescenta, pornind de la parerea unor persoane care sunt importante pentru noi.

Stima de sine are insa repecursiuni asupra tuturor domeniilor vietii, asupra starii de bine si a bucuriei. Iata cateva lucruri de care sa tii cont pentru a creste stima de sine.

Devino constient de propria persoana. Pentru a schimba lucrurile, trebuie mai intai sa stii ca exista ceva de schimbat! Devenind constienti de monologurile noastre negative, putem incepe sa ne indepartam de ele si astfel, sa lasam treptat deoparte sentimentele negative care ne acapareaza.

 Fara aceasta constientizare, este mai probabil sa cadem in capcana de a crede in discursurile noastre autolimitative. Acum trebuie sa invatam sa respectam acest precept al profesorului de meditatie Allan Lokos:

„Nu crede tot ce gandesti. Gandurile sunt doar ganduri.”

De indata ce simti ca iar cazi in autocritica, noteaza ce se intampla, fii curios si aminteste-ti ca acestea sunt doar ganduri, nu fapte.

Schimba-ti povestea. Cu totii am creat o poveste despre noi insine care ne-a modelat perceptia despre noi insine si pe care ne bazam imaginea de sine. Dar inainte de a schimba aceasta poveste, trebuie sa intelegem de unde a venit si de unde vin aceste mesaje pe care le-am interiorizat.

Uneori, gandurile negative automate precum „esti gras” sau „esti lenes” pot fi repetate atat de des in minte incat incepi sa crezi ca sunt adevarate. Aceste ganduri sunt invatate, ceea ce inseamna ca pot fi dezinvatate. 

Puteti incepe cu afirmatii pozitive pentru a inlatura asta. Ce vrei sa crezi despre tine? Repeti aceste propozitii in fiecare zi”, spune Jessica Koblenz.

Cercetatorul psihologic Thomas Boyce sustine utilizarea afirmatiilor. Cercetarile sale au aratat ca antrenamentul zilnic in afirmatii pozitive (de exemplu, a scrie cat mai multe lucruri pozitive despre tine intr-un minut) poate scadea simptomele depresiei. 

Si intr-adevar, mai multe declaratii scrise se coreleaza cu o imbunatatire si mai mare a stimei de sine.

Nu cadea in capcana comparatiei si a disperarii !

Pentru psihologul Kimberly Hershenson, doua lucruri sunt esentiale pe drumul spre stima de sine: exersarea autoacceptarii si incetarea comparatiei cu ceilalti.

„Doar pentru ca cineva pare fericit pe retelele de socializare nu inseamna ca in realitate si este. Comparatiile duc doar la autosugestie negativa, ceea ce duce ulterior la anxietate si stres.”

Cu toate acestea, o stima de sine slab valorizata si sentimentele negative care o insotesc pot afecta negativ sanatatea mintala si in alte domenii ale vietii, inclusiv munca, relatiile si sanatatea fizica.

Descopera-ti calitatile. Stii acest citat din Einstein: „Toata lumea este un geniu. Dar daca judeci un peste dupa capacitatea lui de a se catara in copaci, isi va trai toata viata crezand ca este prost”?

Cu totii avem punctele noastre forte si slabiciunile noastre. Poti fi un muzician genial dar un bucatar groaznic. Este important sa recunoastem ca niciun defect nu defineste valoarea noastra de baza.

Putem si trebuie sa ne recunoastem punctele forte si sentimentul de incredere pe care il genereaza, mai ales in momente de indoiala si sa nu generalizam atunci cand omitem ceva, ci sa ne amintim cum aceste calitati ne ofera o perspectiva mai realista asupra noastra.