Web Analytics

Tratare Atacuri de panica

Ai nevoie de ajutor?

Te putem ajuta!

Atacurile de panica – factori declansatori, simptome si tratament

Tot mai multe persoane incep sa se confrunte, din pacate, cu din ce in ce mai multe afectiuni psihice, atacurile de panica, numarandu-se printre ele. Atacurile de panica sunt diferite de la o persoana la alta dar manifestarile lor sunt destul de asemanatoare.

Un atac de panica este caracterizat printr-o puternica criza de angoasa asociata cu o senzatie a unei morti iminente, cu senzatia de a innebuni, de a pierde controlul asupra propriei persoane si de a comite un act anormal. Este insotit cel mai adesea de un sentiment de pierdere al controlului asupra situatiei.

Atacurile de panica – simptome si manifestari

Exista 4 tipuri de simptome: 

  • psihice;
  • psihomotorii;
  • fizice;
  • neurovegetative.

Simptome psihice ale atacurilor de panica

Simptomele psihice ale unui atac de panica pot sa fie urmatoarele:

  • un sentiment de pericol, catastrofa, chiar moarte iminenta;
  • o amplificare peiorativa a stimulilor ambientali;
  • derealizare (perceptie dezordonata a realitatii inconjuratoare);
  • depersonalizare (senzatii corporale bizare, impresie de transformare corporala);
  • o nedumerire;
  • incapacitatea de a concentra atentia;
  • un sentiment de neputinta de a actiona, de a gandi.

Simptome psihomotorii

Ele se manifesta sub forma de inhibitie sau pierdere a initiativei care poate varia de la incetinire pana la stupoare anxioasa. Acestea pot duce la incapacitatea de a sta linistit sau sta nemiscat, la un comportament inadecvat cu plans si tipat.

Simptomele fizice

Sunt adesea intense dar nu intotdeauna obiective. Sunt extrem de variate, cele mai frecvent intalnite fiind:

  • palpitatii ale inimii;
  • tremuraturi;
  • dificultati de respiratie, senzatie de sufocare;
  • senzatia de ameteala;
  • diaree.

Simptome vegetative

Simptomele cel mai frecvent intalnite sunt:

  • transpiratie;
  • paloare;
  • roseata a fetei;
  • bufeuri;
  • maini transpirate;
  • gura uscata.

Cum poti recunoste atacurile de panica?

Iata cateva lucruri care definesc un atac de panica si ajuta la identificarea lui:

Provoaca un sentiment de angoasa: brusc si brutal;

Atacurile sunt insotite de simptome fizice: palpitatii ale inimii, simptome respiratorii (sufocare sau dificultati de respiratie), greata, varsaturi sau dureri de stomac, ameteli etc.

Exista si unele simptome emotionale: frica si anxietate intensa, frici excesive, senzatie de detasare (depersonalizare), senzatie de pierdere a controlului sau de a innebuni.

Aceste atacuri sunt relativ scurte: un atac poate dura de la cateva secunde pana la cateva minute, dar niciodata mai mult de o jumatate de ora. Cu toate acestea, un sentiment de anxietate poate persista.

Frica de reaparitie: Atacurile de panica pot duce la teama ca vor recidiva. Acest lucru va duce la randul sau ,la evitarea anumitor  situatii (tulburare de panica).

Care sunt factorii de risc ale atacurilor de panica?

Unul dintre factorii de risc asociati cu atacurile de panica este menopauza. Schimbarile hormonale ce apar in aceasta perioada pot duce la depresie si la episoade de panica ce apar destul de des.

Cum se pot trata atacurile de panica?

Tratamentul atacurilor de panica cuprinde cel mai adesea psihoterapia, o psihoterapie de tip cognitiv si comportamental. Dar se pot invata si unele tehnici de relaxare care pot sa fie si ele benefice.

In cazurile care nu sunt atat de severe, psihoterapia poate trata problemele legate de panica. Psihoterapiile cognitive si comportamentale sunt la ora actuala cele mai folosite in tratarea atacurilor de panica.

Terapeutul va ajuta persoana care sufera de atacuri de panica sa recunoasca modurile in care gandeste care nu il lasa sa intepreteze asa cum trebuie reactiile corpului si care o fac sa creada ca va muri. Va invata sa nu mai fie atat de sensibila la senzatiile fizice infricosatoare si la sentimentele de teroare, ajutand-o sa infrunte in mod progresiv situatiile pe care de obicei le evita.

 Deasemenea utile sunt si tehnicile de respiratie profunda si de relaxare musculara pe care persoana  poate fi  invatata sa le practice.